Rejestracja zdarzenia, które nastąpiło poza granicami RP/ odtworzenie aktu stanu cywilnego
Sposoby dostarczenia dokumentów
- Wizyta w urzędzie
- Listownie, drogą pocztową
-
Faxem -
Formularz elektroniczny
Sposoby odbioru dokumentów
- Osobiście
- Pocztą
-
Elektronicznie
Wymagane dokumenty
- Wniosek o rejestrację zdarzenia, które nastąpiło poza granicami RP
- dowód wniesienia opłaty skarbowej;
- dokumenty potwierdzające fakt zaistnienia określonego zdarzenia (np. pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka, karta zgonu, zaświadczenie sądowe);
- pełnomocnictwo, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika
Do pobrania
Wniosek - urodzenie
Wniosek - małżeństwo
Wniosek - zgon
Pełnomocnictwo
Komórka organizacyjna
Urząd Stanu Cywilnego w Manowie.
Osoby do kontaktu
Edyta Nowak (Kierownik USC) – pok. nr 7 tel. 943183148, e-mail: e.nowak@manowo.pl
Opłaty
Opłacie skarbowej podlega:
- wydanie wnioskodawcy odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po rejestracji –39,00
- pełnomocnictwo do wpisaniu zagranicznego aktu, jeśli takie zostało udzielone –17,00zł.
Pełnomocnictwo udzielone: wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki) oraz rodzeństwu i małżonkowi nie podlega opłacie skarbowej.
Zapłaty opłaty skarbowej należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy Manowo -
Termin i sposób realizacji
W zależności od stopnia skomplikowania sprawy, maksymalnie 30 dni.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego w Manowie, 76-015 Manowo, ul. Szkolna 2, pok. nr 7.
Podstawa prawna
Art. 99 i 109 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Ustawa z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postepowania administracyjnego.
Tryb odwoławczy
Odwołania w sprawie odmowy rejestracji bądź odtworzenia aktu stanu cywilnego rozpatruje Wojewoda Zachodniopomorski. Odwołanie kieruje się do Wojewody za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Manowie.
Termin odwołania: 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Dodatkowe informacje, uwagi
W rejestrze stanu cywilnego można dokonać w formie czynności materialno – technicznej, na wniosek lub z urzędu, rejestracji urodzenia albo zgonu, które nastąpiły poza granicami RP i nie zostały tam zarejestrowane, oraz rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu, które nastąpiły poza granicami RP, jeżeli w państwie urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego;
Wniosek o rejestrację zdarzenia do wybranego kierownika USC może złożyć osoba, której zdarzenie dotyczy, lub jej przedstawiciel ustawowy, inna osoba, która wykaże interes prawny w rejestracji zdarzenia lub interes faktyczny w rejestracji zgonu;
Jeżeli urodzenie i zgon dotyczą obywatela polskiego, pisemny wniosek o rejestrację zdarzenia można złożyć również do konsula RP;
Do wniosku o rejestrację zdarzenia dołącza się wydany przez właściwy podmiot zagraniczny dokument potwierdzający to zdarzenie, który jest podstawą sporządzenia aktu stanu cywilnego przez kierownika USC;
Dokonując rejestracji zdarzeń, które dotyczą obywateli polskich posługujących się również aktami stanu cywilnego sporządzonymi w RP, kierownik USC dostosowuje, na wniosek osoby, której akt dotyczy, w formie czynności materialno – technicznej, pisownię danych zawartych w zagranicznym dokumencie do reguł pisowni polskiej, jeżeli wniosek taki został złożony z wnioskiem o dokonanie rejestracji;